×
En del av Stockholms stad
Litteratur
Klas Östergren och Niklas Natt och Dag
Foto: Thron Ullberg och Charlie Drevstam

Arkiverat evenemang:

Niklas Natt och Dag och Klas Östergren

I samtal med Mats Almegård


Hörsalen


Möt Niklas Natt och Dag och Klas Östergren i samtal med Mats Almegård. 

Niklas Natt och Dag är född 1979 i Stockholm, där han också är uppvuxen, bosatt och sysselsatt som skribent. Hans förfäder slog ihjäl Engelbrekt, förlorade huvudstaden till Kristian Tyrann och tvingades i landsflykt efter att ha krävt Jean Baptiste Bernadottes abdikation. 

Klas Östergren debuterade 1975 med romanen Attila, och har sedan dess givit ut tjugotalet romaner och samlingar med noveller och artiklar. Han har dessutom varit verksam som översättare av både prosa och dramatik, framför allt av Henrik Ibsens samtidsdramer - som samlats i två volymer - samt författare till film- och tv-manus, bland dem Gustav III:s äktenskap, Offer och gärningsmän och Soldater i månsken, de två senare i regi av Tomas Alfredson.

Mats Almegård är kulturjournalist med inriktning på litteratur och musik. Han är programledare för SR:s Elektroniskt i P2 och gav 2019 ut boken Vad är grejen med ny konstmusik? En handbok för nyfikna. För Kulturhuset Stadsteatern har han bland annat samtalat med Jonathan Safran Foer, Bill Clegg och Peter Stamm samt lett samtalsserien Release me.

Om 1793 och 1794 av Niklas Natt och Dag

Vinnare av Årets bok, Crimetime Specsavers Award Årets deckardebut och Årets bästa svenska debut 2017 av Svenska Deckarakademin.

Gustav III är död. Mer än ett år har gått sedan skotten föll på maskeradbalen. Kronprinsen är omyndig och krigsåren har tömt statskassan. Riket styrs av egenintressen medan folket far illa. Ingen litar på någon. Överallt frodas missnöje och paranoia.

Hösten 1793 hittas ett lik i Fatburen på Södermalm, den igenslammade sjö där allt kåkstadens avskräde hamnar. Den döde saknar armar och ben, men skadorna är inte nya. Cecil Winge har varit Stockholms poliskammare behjälplig med sitt skarpsinne förr. Nu vacklar hans hälsa, men han krävs på en gentjänst han inte kan neka. Tiden är knapp, och den vinter som ska bli den svåraste Stockholm skådat på ett decennium är i antågande.

Ur fyra berättarperspektiv klär Niklas Natt och Dag av den sengustavianska tiden dess prakt och ståtlighet, och avtäcker en era av kött och blod, nöd och förtvivlan, men också förhoppningar och den vilja till förändring som sått fröna till vårt eget samhälle. 1793 är Bellman noir, en beckmörk sentida ättling till Drottningens juvelsmycke och ett knytnävsslag mot den idylliserade bilden av svenskt 1700-tal.



Uppföljaren till succéromanen 1793, som tagit Sverige och världen med storm. En mor sörjer sin dotter, dräpt på sin bröllopsnatt. När ingen annan vill utreda dödsfallet frågar hon den ende som återstår, en enarmad palt som sörjer sin döde vän. På Danvikens hospital, i utkanten av Stockholm, sitter en ung ädling och våndas över det vidriga brott han anklagas för. I den andra delen i Niklas Natt och Dags Bellman noir-trilogi, får vi åter följa Mickel Cardell och Anna Stina Knapp och den myllrande och ruttnande värld som är deras, där vad lite som återstår av den gustavianska ärans prakt är statt i sönderfall. Niklas Natt och Dag visar att han är långtifrån färdig med sin brutala och nakna skildring av det sena 1700-talets mörkaste vrår.

Om Renegater av Klas Östergren

En gång i tiden betydde det att man avfallit från den rätta tron.  På sjuttiotalet blev begreppet populärt i vänsterkretsar, och det krävdes i allmänhet inte mycket för att man skulle ha gjort sig förtjänt av det. Lever man tillräckligt länge blir man förr eller senare renegat i någons ögon.
 
En vacker dag för inte så länge sedan, den torraste sommaren på många år, dyker en bekant gestalt upp i berättarens blickfång, på en väg som löper mellan åkrarna i landskapet alldeles intill havet. Det är Henry Morgan. Han har ett par uppdrag: ett för sin egen del, nämligen att pilgrimsvandra upp till den son han har men ännu aldrig träffat. Och att förmå berättaren att skriva en rapport, på order av den åldrade Envoyén, om vad som egentligen hänt under en pågående skandal som engagerat och upprört den mediala offentligheten. Men detta är bara början.
 
Renegater är en historia sammanvävd av ett flertal historier: om konsten att avbilda snö, om konsten att sälja i princip vadsomhelst med reklam, exempelvis ett svenskt  stridsplan som ingen vill ha, och om konsten att arrangera en arenakonsert dit  ingen kommer. Renegater är tredje delen i en trilogi som inleddes med Gentlemen 1980 och fick sin fortsättning med Gangsters 2005, ett av  vår tids mäktigaste romanbyggen. Än en gång berättas en historia om hur det i vissa nyanser mellan svart och vitt uppstår ett ljus som ingen sorg kan släcka.

Samtalet görs i samarbete med förlagen Forum och Polaris.

Så tryggar vi ditt besök hos oss i höst >

Information

Scen

Hörsalen

Speltid

1:30 h, ingen paus

Premiär

5 oktober 2020

Pris

  • Ordinarie:110 kr
  • Stud. från 26 år:90 kr
  • Pensionär:90 kr
  • Ung under 26 år:90 kr

Taggar

(klicka för att filtrera i kalendern) Litteratur, Hörsalen, &Svenska

Just nu inga föreställningar inlagda
Biljetter