För skolan

Boka visning och workshop – Tröskeln är ett prisma

I utställningen "The Threshold is a Prism/Tröskeln är ett prisma" samlas några av Nordens främsta samtida konstnärer, några dolda pärlor och en och annan legendarisk föregångare. Gemensamt har de sitt afrikanska arv som de använder för att utforska vad det betyder att vara en komplex och mångfacetterad människa.

Möjliga tider: fredagar t.o.m. 15 december, kl. 09:00-12:00.

Visningen tar ca. 45 min. och workshopen ca 60 min., med kort rast totalt ca. 2 timmar.

Pris 3 000 kr.

För mer info mejla gärna till konstpedagog:
estella.burga@kulturhusetstadsteatern.se

Workshop 1: Visning + performance-konst

I utställningen The Threshold is a Prism/Tröskeln är ett prisma är det flera konstnärer som arbetar med performance, t.ex. Jeanette Ehlers och Diana Agunbiade-Kolawole. Under visningen och vidare i workshopen pratar vi gemensamt om vad ett performance kan vara, både utifrån konstbegreppet och i en populärkulturell kontext av memes och tiktok-filmer.

Genom improvisations- och dramaövningar i konstverkstan guidas deltagarna till att fundera på en situation där maktförhållanden ifrågasätts. Med hjälp av dräkter och rekvisita får eleverna själva skapa och framföra performance, med inspiration hämtad från utställningen och egna erfarenheter och tankar. Om önskan finns kan performancen dokumenteras på film eller foto.

Workshop 2: Visning + konstnärligt skapande

Kulturhistoriskt har man arbetat med vävning för att återanvända material sedan urminnes tider och i utställningen presenteras textila verk av Ismaila Fatty och Joseph Ndlovu, vilka undersöks och diskuteras under visningen.

Med handledning av konstpedagoger i Konstverkstan skapar eleverna sedan med textila material. Grundläggande vävtekniker med inslag och tuskaft presenteras, men även mer experimentella som kan leda mot skapelser med ett friare konstnärligt uttryck. Olika organiska material och andra återbruksmaterial från Kulturhuset blandas in i väven. Gruppen får tillverka egna vävramar för matta eller rya att antingen väva gemensamt eller individuellt på, och som också kan tas med tillbaka till skolan.

Vad är Southnord x Kulturhuset och The Threshold is a Prism/Tröskeln är ett prisma?

Southnord x Kulturhuset är ett stort projekt där utställningen The Threshold is a Prism/Tröskeln är ett prisma ingår – dessutom ingår filmvisningar, samtal och performances i hela Kulturhuset. Southnord är en helt ny plattform dedikerad till de mångfaldiga och varierande konstnärliga uttryck, förhållningssätt och berättelser som den afronordiska upplevelsen föder fram.

Läs mer om projektet och utställningen här.