Klarabiografen

ÖS - Historien om Linköping Hardcore

”ÖS – Historien om Linköpings Hardcore” behandlar hardcoremusikens födelse i Östergötland under 80-talet samt dess storhetstid under 90-talet.

Direkt efter filmvisningen den 4/6 håller journalisten Christoffer Röstlund Jonsson i ett samtal med bland andra regissören Anders Carlborg och Jacob Bondesson.

Medverkande:
Anders Carlborg, regissör till ÖS. Östgötsk redigerare i Stockholm. Spelar i bandet Knifven, gör poddarna Svenskar i Strid och Tillbakaspolatpodden. Driver Lokalen Lokalen i Gröndal.
Johan Lindqvist - Nine & Bridge Records
Peter Swedenhammar - Raped Teenagers, Identity mfl.
Jacob Bondesson är en av de drivande bakom hardcorefestivalen Alive & Well Fest, arrangerar spelningar med Acting Out Stockholm och pysslar med det digitala fanzinet Flubber.
Christoffer Röstlund Jonsson, journalist och basist. Ursprungligen från Umeå. Hardcorepunkare sedan 1990. Med i banden Exil och DS-13.

Vid visningen den 5/6 introducerar regissören Anders Carlborg filmen.

Till Facebook-event

Östergötland har sedan punkens födelse i slutet 70-talet varit en bas för en stor samling band. I början av 80-talet fick även hardcoremusiken ett starkt fäste i regionen och under 90-talet exploderade denna musikscen. Linköping blev då en central punkt i  länet men också en av de största städerna i Sverige när det kom till hardcore. Allt hände på "Skylten", en gammal nedlagd maskinskyltsfabrik som kommunen lämnat över till stadens ungdomar att förvalta i sann “gör det själv”-anda. Konserter sattes upp hela tiden och ofta kom det stora utländska band på besök, vilket satte Linköping på kartan även utomlands.

Dokumentärfilmen ”ÖS – Historien om Linköpings Hardcore” behandlar hardcoremusikens födelse i Östergötland under 80-talet samt dess storhetstid under 90-talet i Linköping men ser också framåt och ger en inblick i dagens musikscen där "Skylten" fortfarande spelar en central roll i Linköpings musikliv.