Prata om den gemensamma upplevelsen
Vad väckte ert besök för tankar? Till varje teaterföreställning och till många filmer kommer ett inspirationsmaterial för lärare så att du tillsammans med din klass kan jobba vidare med upplevelsen och prata om tema och form med eleverna.
Lärarmaterialet för pjäsen I mitten sitter kärnan är framtaget för Kulturhuset Stadsteatern i Skärholmen av Maria Olsson, som förutom att vara dramatiker och dramaturg även är lärare med lång erfarenhet av att jobba tillsammans med barn. Det publiceras här vid föreställningens premiär.
Samtala om scenkonst
Samtalet om en scenkonstupplevelse kan stranda i ”det var bra” eller ”det var dåligt”. Syftet med att tolka föreställningen och fortsätta samtalet är att ge en djupare förståelse för hur vi själva upplevde föreställningen och varför. Vi kan också få syn på hur olika våra upplevelser kan vara, och vi kan gemensamt komma fram till många olika tolkningar som öppnar vår syn. Målet med att prata om scenkonst är inte nödvändigtvis att förstå pjäsen, utan att förstå oss själva och världen. Du som lärare behöver inte vara expert på scenkonst eller ha förstått pjäsen för att undersöka föreställningen tillsammans med dina elever – du är en åskådare precis som de.
I en scenkonstföreställning är allt du ser resultatet av medvetna val. Det finns en anledning till att scenen ser ut som den gör, till att kläderna och musiken är som de är. Tillsammans skapar de teaterupplevelsen. Därför är det relevant att undersöka de val som gjorts, och prata om vad de väckte i oss.
När man samtalar om scenkonst kan man vara behjälpt av några enkla principer:
- Vänta med värderingar – tolka hellre än tycka
- Allt kan tolkas – inget finns av en slump
- Utgå från dig själv – din upplevelse är det viktiga, inte regissörens eller manusförfattarens avsikt.
Frida Darj
Dramapedagog
Inför ditt besök
Kom i tid, helst 30 min innan, så att man hinner räkna alla barn, gå på toaletten och tvätta händerna.
Behöver ni äta matsäck efteråt så anmäl det i tid, ingen mat och dryck i salongen.
Alla går upp tillsammans vid föreställningens start.
Våra publikvärdar kommer ta hand om eleverna under föreställningen, och våra skådespelare är proffs. Det är helt okej att ha reaktioner på det som händer, så länge det inte stör föreställningen.
Om man inte vill vara kvar inne av olika anledningar så följer en publikvärd med en ut och man får vänta nere i foajén.
Ni kan läsa vår teaterordlista inför besöket och titta närmre på vad som finns på en teater och vem som gör vad.
Filmordlista
Vad gör egentligen en auteur? Och vad betyder montage? Lär dig mer om film med din klass genom att använda filmordlistan.